P. Barrouillet and V. Camos, La cognition mathématique chez l'enfant, Marseille : Solal. Coll : Psychologie, 2006.

D. W. Blizard, Multiset theory, Notre Dame Journal of Formal Logic, vol.30, issue.1, pp.36-66, 1989.

J. Briand, Contribution à la réorganisation des savoirs pré-numériques et numériques. Recherches en didactique des mathématiques, vol.19, pp.41-75, 1999.

G. Brousseau, Le rôle central du contrat didactique dans l'analyse et la construction des situations d'enseignement et d'apprentissage des mathématiques, Proceedings of the Fifth International Congress on Mathematical Education (ICME-5), 1984.

G. Brousseau, Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques, Recherches en didactique des mathématiques, vol.7, issue.2, pp.33-115, 1986.

F. P. Büchel and J. Paour, Déficience intellectuelle : déficits et remédiation cognitive, Enfance, vol.57, issue.3, pp.227-240, 2005.

H. Bulf, M. D. De-hevia, and V. Macchi-cassia, Small on the left, large on the right : Numbers orient visual attention onto space in preverbal infants, Developmental Science, vol.19, issue.3, pp.394-401, 2016.

L. Cohen and S. Dehaene, Calculating without reading : Unsuspected residual abilities in pure alexia, Cognitive neuropsychology, vol.17, issue.6, pp.563-583, 2000.

A. Cretin-maitenaz, Développement des procédures additives et soustractives chez des enfants de CLIS 1 et de cours élémentaires ; une perspective comparative, 2012.

S. Dehaene, Varieties of numerical abilities, Cognition, vol.44, issue.1-2, pp.1-42, 1992.

S. Dehaene, S. Bossini, and P. Giraux, The mental representation of parity and number magnitude, Journal of Experimental Psychology: General, vol.122, issue.3, pp.371-396, 1993.

S. Dehaene and L. Cohen, Dissociable mechanisms of subitizing and counting : Neuropsychological evidence from simultanagnosic patients, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.20, issue.5, p.958, 1994.

S. Dehaene, Fondements cognitifs de l'arithmétique élémentaire : le concept de nombre, 2008.

S. Dehaene, Fondements cognitifs de l'arithmétique élémentaire : l'impact des symboles sur la cognition numérique, 2008.

J. Dewey, Démocratie et éducation. Paris : Armand Colin Dewey, Expérience et éducation, p.1916, 1947.

B. Egron, Scolariser les élèves handicapés mentaux ou psychiques. Publication INS-HEA Réseau Canopé, 2017.

M. M. Ferrada, Le progrès développemental de la connaissance des nombres au préscolaire en tant que prédicteur de la réussite en mathématiques à la fin de la première année du primaire, 2007.

K. C. Fuson, J. Richards, D. Briars, K. C. Fuson, J. Richards et al., The acquisition and elaboration of the number word sequence, 1982.

C. Gauthier, S. Bissonnette, and M. Richard, L'enseignement explicite, Duprez, 2007.

R. Gelman and C. R. Gallistel, The child's understanding of number, 1978.

D. Groux, L'éducation comparée : approches actuelles et perspectives de développement. Revue française de pédagogie, vol.121, pp.111-139, 1997.

S. Hunt, J. Low, and K. C. Burns, Adaptive numerical competency in a food-hoarding songbird, Proceedings of the Royal Society B : Biological Sciences, vol.275, pp.2373-2379, 1649.

V. Izard and S. Dehaene, Calibrating the mental number line, Cognition, vol.106, issue.3, pp.1221-1247, 2008.

G. Mandler and B. J. Shebo, Subitizing : An analysis of its component processes, Journal of Experimental Psychology: General, vol.111, issue.1, p.1, 1982.

C. Margolinas, F. Wozniak, and O. Rivière, Situations d'énumération et exploration des collections, Recherches en didactique des mathématiques, vol.35, issue.2, pp.183-220, 2015.

T. Matsuzawa, Use of numbers by a chimpanzee : A further study. Primatology today, pp.317-320, 1991.

K. Mccrink and K. Wynn, Large-number addition and subtraction by 9-month-old infants, Psychological Science, vol.15, issue.11, pp.776-781, 2004.

F. Millan, L'évaluation et ses liens avec l'intervention chez l'enfant porteur déficience. Contraste, pp.119-132, 2005.

A. Nieder, Counting on neurons : The neurobiology of numerical competence, Nature Reviews Neuroscience, vol.6, issue.3, pp.177-190, 2005.

N. Pastore, Number sense and 'counting'ability in the canary, Zeitschrift für Tierpsychologie, vol.18, issue.5, pp.561-573, 1961.

M. Piazza, E. Giacomini, D. Le-bihan, and S. Dehaene, Single-trial classification of parallel pre-attentive and serial attentive processes using functional magnetic resonance imaging, Proceedings of the Royal Society of London. Series B: Biological Sciences, vol.270, pp.1237-1245, 1521.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00349695

M. Piazza, V. Izard, P. Pinel, D. Le-bihan, and S. Dehaene, Tuning curves for approximate numerosity in the human intraparietal sulcus, Neuron, vol.44, issue.3, pp.547-555, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00349682

P. Pica, C. Lemer, S. Dehaene, and V. Izard, Exact and Approximate Arithmetic in an Amazonian Indigene Group, Science, vol.306, issue.5695, pp.499-503, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02358803

C. Piguet and H. Hügli, Histoire des chiffres, Piguet, C., Hügli H. Du zéro à l'ordinateur : Une brève histoire du calcul. Presses Polytechniques et Universitaires Romandes, 2004.

J. Prado, Understanding the link between number and space is shedding new light on the potential importance of many toys and games for developing children's mathematical abilities. IBE, Science of learning portal, 2019.

S. K. Revkin, M. Piazza, V. Izard, L. Cohen, and S. Dehaene, Does subitizing reflect numerical estimation ? Psychological science, vol.19, pp.607-614, 2008.

S. M. Rivera, A. L. Reiss, M. A. Eckert, and V. Menon, Developmental changes in mental arithmetic : Evidence for increased functional specialization in the left inferior parietal cortex, Cerebral cortex, vol.15, issue.11, pp.1779-1790, 2005.

D. M. Rumbaugh, S. Savage-rumbaugh, and M. T. Hegel, Summation in the chimpanzee, Journal of Experimental Psychology : Animal Behavior Processes, vol.13, issue.2, pp.107-115, 1987.

R. Samier and S. Jacques, Pédagogie et neuropsychologie. Quelles stratégies pour les enseignants ?, 2016.

R. S. Siegler, Enfant et raisonnement. Le développement cognitif de l'enfant, 2001.

R. S. Siegler and J. L. Booth, Development of numerical estimation in young children, Child development, vol.75, issue.2, pp.428-444, 2004.

R. S. Siegler and J. E. Opfer, The development of numerical estimation : Evidence for multiple representations of numerical quantity, Psychological science, vol.14, issue.3, pp.237-250, 2003.

D. Singh, A. M. Ibrahim, T. Yohanna, and J. N. Singhy, A systematization of fundamentals of multisets, Lecturas Matematicas, vol.29, issue.1, pp.33-48, 2008.

P. Starkey and R. G. Cooper, Perception of numbers by human infants, Science, vol.210, issue.4473, pp.1033-1035, 1980.

P. Starkey, E. S. Spelke, and R. Gelman, Detection of intermodal numerical correspondences by human infants, Science, vol.222, issue.4620, pp.179-181, 1983.

M. Toullec-théry and C. Marlot, Les déterminations du phénomène de différenciation didactique passive dans les pratiques d'aide ordinaire à l'école élémentaire. Revue française de pédagogie, Recherches en éducation, vol.182, pp.41-54, 2013.

T. Verguts and W. Fias, Representation of number in animals and humans : A neural model, Journal of cognitive neuroscience, vol.16, issue.9, pp.1493-1504, 2004.

K. Wynn, Addition and subtraction by human infants, Nature, vol.358, issue.6389, pp.749-750, 1992.

F. Xu and S. Carey, Infants' metaphysics : The case of numerical identity, Cognitive psychology, vol.30, issue.2, pp.111-153, 1996.

F. Xu and E. S. Spelke, Large number discrimination in 6-month-old infants, Cognition, vol.74, issue.1, pp.1-11, 2000.