, Dans leur ensemble ces résultats montrent que la consigne (verbalisation explicite vs. sans verbalisation explicite) a un impact différent sur la mémoire des images selon la nature des images (signifiantes vs. non signifiantes), la durée d'exposition, le nombre d'exposition et la durée de rétention. Des analyses post-hoc ont été conduites afin de mieux comprendre ces effets. Ces analyses sont présentées dans la section suivante

, Les résultats de l'ANOVA principale montrent par ailleurs une interaction marginalement significative entre les variables

, En revanche, l'analyse n'indique pas d'interactions entre les variables

, Les variables suivantes n'ont également pas d'interactions entre elles

. Bibliographie,

R. C. Atkinson and R. M. Shiffrin, Human memory: A proposed system and its control processes, 1968.

F. I. Craik and R. S. Lockhart, Levels of processing: A framework for memory research, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, vol.11, pp.671-684, 1972.

F. I. Craik and E. Tulving, Depth of processing and the retention of words in episodic memory, Journal of Experimental Psychology: General, vol.104, pp.268-294, 1975.

A. D. Baddeley and G. Hitch, Advances in learning and motivation, vol.8, pp.47-90, 1974.

G. Sperling, The information available in brief visual presentations, Psychological Monographs : General and Applied, vol.74, pp.1-28, 1960.

H. Marc, La mémoire visuelle, L'année psychologique, vol.78, pp.493-524, 1978.

M. Denis, Stabilité compare de l'apprentissage d'un matériel image et d'un matériel verbal, Psychologie française, vol.18, pp.47-59, 1973.

P. Fraisse, Traitement d'informations successives dans la reconnaissance de l'identité de noms et de dessins, Année psychologique, vol.74, pp.403-418, 1974.

A. Paivio, . Rinchart-&-winston, and A. Lieury, Imagery and verbal processes, Mémoire des images et double codage. In : L'année psychologique, vol.95, pp.661-673, 1971.

L. Standing, Learning 10,000 pictures, Q J Exp Psychol, vol.25, pp.207-222, 1973.

R. N. Shepard, Recognition memory for words, sentences, and pictures, J Verb Learn Verb Behav, vol.6, pp.156-163, 1967.

T. F. Brady, T. Konkle, G. A. Alvarez, and A. Olivia, Visual long-term memory has a massive storage capacity for object details, 2008.

M. T. Chi, M. Bassok, M. W. Lewis, P. Reimann, and R. Glaser, Selfexplanations: How students study and use examples in learning to solve problems, Cognitive Science, vol.13, pp.145-182, 1989.

J. M. Melcher and J. W. Schooler, The misremembrance of wines past: Verbal and perceptual expertise differentially mediate verbal overshadowing of taste memory, Journal of Memory and Language, vol.35, pp.231-245, 1996.

J. M. Melcher and J. W. Schooler, Perceptual and conceptual training mediate the verbal overshadowing effect in an unfamiliar domain, Memory & Cognition, vol.32, pp.618-631, 2004.

C. A. Meissner and J. C. Brigham, A meta-analysis of the verbal overshadowing effect in face identification, Applied Cognitive Psychology, vol.15, pp.603-616, 2001.

S. Nogry and A. Didierjean, Apprendre à partir d'exemples : Interactions entre présentation du matériel, activités des apprenants et processus cognitifs. L'Année Psychologique, vol.106, pp.105-128, 2006.

J. W. Schooler, R. A. Foster, and E. F. Loftus, Thoughts beyond words: When language overshadows insight, Memory and Cognition, vol.16, pp.242-251, 1988.

J. W. Schooler and T. Y. Engstler-schooler, Verbal overshadowing of visual memories: Some things are better left unsaid, Cognitive Psychology, vol.22, pp.36-71, 1990.

J. W. Schooler, S. Ohlsson, and K. Brooks, Thoughts beyond words: When language overshadows insight, Journal of Experimental Psychology: General, vol.122, pp.166-183, 1993.

J. W. Schooler, R. S. Ryan, and L. M. Reder, The costs and benefits of verbally rehearsing memory for faces, 1996.

, Basic and applied memory: New findings, pp.51-65

J. W. Schooler, Verbalization produces a transfer inappropriate processing shift, Applied Cognitive Psychology, vol.16, pp.989-997, 2002.

G. Lupyan, From chair to" chair » : A representational shift account of object labeling effects on memory, Journal of Experimental Psychology : General, vol.137, issue.2, 2008.

C. M. Macleod, N. Gopie, K. L. Hourihan, K. R. Neary, and J. D. Ozubko, The production effect : Delineation of a phenomenon, Journal of Experimental Psychology : Learning, Memory, and Cognition, vol.36, issue.3, p.671, 2010.

L. Cordani, E. Tagliazucchi, C. Vetter, C. Hassemer, T. Roenneberg et al., Endogenous modulation of human visual cortex activity improves perception at twilight, Nature communications, vol.9, issue.1, p.1274, 2018.