Skip to Main content Skip to Navigation
Master thesis

Interroger les rapports humanité / nature dans Tobie Lolness et Princesse Mononoké : Étude comparée de deux œuvres jeunesse sous l’angle de l’écocritique et inscription du questionnement dans la thématique complémentaire des programmes de français de 5ème « L’être humain est-il maître de la nature ? »

Abstract : This essay gives an ecocritical comparative study of two works for young people : Tobie Lolness, a 2006 novel written by Timothée de Fombelle and Princess Mononoke, a 1997 japanese animated movie directed by Hayao Miyazaki. These two works show young heroes engaged with ecological issues. They invite young readers and young spectators to meditate on their own relationship to the environment. This essay continues with a didactic analysis and a description of how these two works of art can be studied in class with 12-year-old pupils.
Document type :
Master thesis
Complete list of metadatas

Cited literature [75 references]  Display  Hide  Download

https://hal-univ-fcomte.archives-ouvertes.fr/hal-02355329
Contributor : Lucie Gobet <>
Submitted on : Friday, November 8, 2019 - 11:12:19 AM
Last modification on : Wednesday, September 16, 2020 - 10:43:51 AM
Long-term archiving on: : Sunday, February 9, 2020 - 5:58:28 PM

File

JEANNENOT_Sophie_lettres_2019....
Files produced by the author(s)

Licence


Distributed under a Creative Commons Attribution - NonCommercial - NoDerivatives 4.0 International License

Identifiers

  • HAL Id : hal-02355329, version 1

Collections

Citation

Sophie Jeannenot-Loeffel. Interroger les rapports humanité / nature dans Tobie Lolness et Princesse Mononoké : Étude comparée de deux œuvres jeunesse sous l’angle de l’écocritique et inscription du questionnement dans la thématique complémentaire des programmes de français de 5ème « L’être humain est-il maître de la nature ? ». Education. 2019. ⟨hal-02355329⟩

Share

Metrics

Record views

69

Files downloads

23